Dag 6 – Min favorit bok / film

Oj vad svårt... Det är så svårt att bara välja en film och en bok när det finns så mycket bra.


Bok
Alla de böcker jag har tycker jag väldigt mycket om. Dessutom har jag läst så många, många böcker i mitt 22 åriga liv att huvudet är fullt av titlar. Men jag måste säga att Harry Potter serien ligger mig varmt om hjärtat. Men en bok som berörde mig mycket är boken Trasig av Shy Keenan. Boken är baserad på Shy Keenans tragiska och hemska uppväxt fylld med brutala övergrepp och våldtäkter. Jag tycker inte det är roande att läsa om sådana berättelser. Snarare tvärtom. Man känner sig maktlös när man läser om hur ett litet oskyldigt barn blir utsatt för sådana hemskheter och sedan inte blir betrodd. Anledningen jag till att jag läser sådana böcker är att jag tycker om att se hur de blir starka och när glöden om att överleva och ta sig ur skiten blir starkare. Det är intressant och lärorikt att läsa om hur de ta sig förbi smärtan och hur de långsamt läks.



Film
Det är nog svårast att komma på en favoritfilm. Finns så många bra filmer! Jag har många favoritfilmer som jag gärna ser på om och om igen. Och en av dem är National Treasure. En film med Nicholas Cage. Nicholas Cage har gjort väldigt många bra och några mindre bra. Men i överlag så är han en väldigt bra skådespelare!

Jag tycker om filmen för att den har en bra blandning av humor, action, spänning och romantik. Perfekt.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mablo

om allt och inget

RSS 2.0